Criterii obiective pentru evaluarea invatamantului romanesc

Am sustinut intotdeauna introducerea unor criterii pentru evaluarea activitatii angajatilor la stat. Acestea sunt absolut necesare in contextul capitalismului si economiei de piata – numai pe vremea comunistilor existau salarii fixe, in functie de incadrare si chiar si atunci cred ca existau niste criterii pentru diferentiere. Din punctul meu de vedere, problema majora pentru stabilirea acestor criterii este ca acestea trebuie sa fie relevante pentru fiecare domeniu in parte, obiective, relativ usor de calculat si sa nu fie influentabile de terti (problema evaluatorilor).

M-am speriat citindĀ acest articol despre utilizarea notelor primite de la elevi / studenti si parinti pentru evaluarea cadrelor didactice. Nu contest ca acest criteriu poate fi util, dar in nici un caz nu mi se pare normal sa fie unicul criteriu. Si ajung la intrebarea urmatoare: Ce criterii ar trebui folosite pentru evaluarea cadrelor didactice ? Pentru profesorii de gimnaziu si liceu, cred ca un criteriu ar putea fi numarul de olimpici sau rezultatele obtinute la testele nationale. Ar trebui cautate criterii care sa fie legate de rezultatele sau performantele invataceilor.

4 responses to “Criterii obiective pentru evaluarea invatamantului romanesc

  1. Crezi ca un criteriu bun ar fi numarul de olimpici? Iti recomand sa te mai gandesti.

    Te rog sa iti amintesti care este rolul educatiei NATIONALE. Este educarea poporului. Olimpicii, varfurile sunt o consecinta. Nu acolo trebuie sa ne uitam pentru a vedea daca avem un invatamant NATIONAL de calitate, ci la medie. Intotdeauna extremele ne-au dat peste cap analizele. Si in statistica datele extreme sunt eliminate. Ele sunt importante si exista peste tot (toate natiile au olimpici si idioti) dar pentru a evalua sistemul nostru trebuie sa analizam media…. si asa zis este foarte sumar. citeste raportul comisiei presidentiale asupra starii invatamantului.

    numai bine.
    p.s: nu sunt nationalist. am marcat cuvantul pentru ca este in important in contextul de fata.

  2. politehnicacalculatoare

    Consider ca cei care se ocupa de pregatirea olimpicilor ar trebui rasplatiti suplimentar. Nu am spus ca ar trebui sa fie singurul criteriu. Nu mi se pare normal ca un profesor care se ocupa de educarea elevilor sau studentilor cu rezultate foarte bune sa fie remunerat cu aceeasi suma ca unul care este dezinteresat de materia sa.

  3. de acord ca ar trebuie sa fie un criteriu. dar ar trebuie sa ne gandim mai intai la mase si apoi la varfuri. ele sunt si trebuie sa fie o consecitan.
    menirea unui profesor este sa educe mase. orice profesor, sa zicem de liceu ca tot vorbim de olimpici, are mai multe clase de 20-30 de elevi. rezultatele lor medii sunt importante, din care ar trebui excluse extremele.
    din punct de vedere al educatii de masa, este mai valoros un profesor care are o medie mai ridicata decat un profesor care are o medie scazuta dar cativa olimpici. si aici sunt multe motive.

    1. majoritatea olimpicilor ajung asa, in mare parte, prin propriile capacitati; orice profesor mai dedicat fiind un bun catalizator pentru excelenta elevului.

    2. un profesor care pregateste multi olimpici va neglija multi alti elevi. si asta este destul de grav.

    profesorii care vor sa pregateasca olimpicii se implica in programe de sambata, sau dupa ore unde fac lucruri in plus. pentru ca olimpicii sunt si ei in plus. la scoala, in programele normale, trebuie educate masele. individualitatile se educa dupa program, in particular.

    deci, parerea mea este ca remunerarea unui profesor trebuie sa fie in functie de meseria lui de baza. si acea remuneratie sa fie destul de mare incat sa nu trebuiasca sa faca meditatii sau alte activitati suplimentare.

    partea cu olimpicii este altceva si nu cred ca este relevanta pentru remunerearea profesorilor.

    nu uita, ca discutia este centrata pe probleme macro. nu discutam micro..

  4. politehnicacalculatoare

    De acord cu tine, si eu sunt de acord ca educatia este importanta pentru omul de rand si nu trebuie sa evaluam profesorii numai dupa numarul de varfuri. Incercam doar sa dau un exemplu de criteriu care sa indeplineasca conditiile: obiective, relativ usor de calculat si sa nu fie influentabile de terti (problema evaluatorilor).

    Inca ma gandesc la criterii bune pentru evaluarea calitatii procesului de invatamant. Tu la ce te gandeai ?

Leave a comment