Facultate vs alte proiecte – in computer science – partea a doua

Continuam discutia din articolul anterior, pentru a raspunde la a doua intrebare din cele trei prezentate:
1. Este util sa termin o facultate de CS in Romania? Nu ar fi mai util sa muncesc in industrie (sau pe cont propriu) in acest timp?
2. Cum sa aleg intre proiectele/temele de la facultate si alte proiecte extra-scolare?
3. Ce pot sa fac dupa ce termin facultatea de CS din Romania?

2. Cum sa aleg intre proiectele/temele de la facultate si alte proiecte extra-scolare?

In mod normal, in timpul facultatii ar trebui sa ti se iveasca sau sa iti faci tu cat mai multe ocazii de a fi implicat in diverse activitati care sa te ajute sa inveti si sa acumulezi diverse competente si cunostinte care iti vor fi utile in restul vietii, mai ales daca vei lucra tot in ICT pe viitor.

In cadrul facultatii, prima si cea mai importanta activitate care te obliga sa te  dezvolti profesional o reprezinta temele si proiectele propuse de facultate. Daca vrei sa termini facultatea, in mod sigur te izbesti de ele si trebuie sa rezolvi cel putin o parte dintre ele. Mai mult decat atat, rezolvarea lor iti influenteaza media cu care vei termina facultatea si, poate chiar, nota de la licenta (cel putin in UPB sigur o influenteaza). Temele sunt gandite de catre profesori, pornind de la experienta lor (didactica si profesionala), spre a ghida studentii pe o anumita traiectorie si pentru a-i face pe acestia sa dobandeasca anumite competente si cunostinte pe care fiecare echipa de la fiecare materie din facultate le considera interesante. Unele teme sunt mai interesante, altele mai putin, unele sunt mai utile, altele mai putin, dar aceste informatii (utilitatea, cat de interesante sunt, dificultatea, noutatea, etc.) vor fi diferite de la student la student, la majoritatea temelor. Deci, este important de retinut ca prin teme facultatea iti sugereaza o anumita cale care ar trebui urmata ca sa te formezi profesional si sa ai o viata usoara in continuare.

Totusi, rezolvarea temelor consuma timp pe care unii studenti poate ar reusi sa il foloseasca mai eficient pentru dezvoltarea altor skill-uri pe care facultatea nu le considera importante. Sunt o gramada de oportunitati, mai ales in ziua de astazi, de a te implica in alte proiecte care nu sunt impuse de facultate. Evident ca acestea nu vor conta la nota/medie si iti vor manca timp suplimentar, dar de multe ori iti pot fi mai utile. In plus, nu de putine ori, ele te ajuta sa nu ai un CV gol in momentul in care termini facultatea. Printre aceste alte proiecte se numara: stagii de practica (vezi Stagii pe bune, GSOC, etc.) – atat in Romania, cat si in strainatate, implicarea in proiecte open-source (vezi ROSEdu), participarea la consursuri (vezi ACM ICPC, Google Code Jam, Facebook Hacker Cup, Yahoo OpenHack, Microsoft Imagine Cup si multe altele), proiecte personale, implicarea in activitatile organizatiilor studentesti, colaborararea cu laboratoarele de cercetare din facultati, student assistant, etc.  Oportunitatile sunt foarte multe, si pot implica inclusiv diverse colaborari cu firmele in timpul facultatii, precum slujbe part-time, etc. Ca student cu experienta, nu prea recomand angajarile full-time decat in cazuri extreme si daca crezi ca sunt foarte importante pentru tine (consideri ca iti ofera o dezvoltare profesionala foarte buna, oportunitate unica, ai nevoie foarte mare de banii respectivi si nu gasesti alta posibilitate de finantare). Problema majora este ca, desi cateodata joburile full-time te pot dezvolta profesional, in alte ocazii ele te pot plafona, chiar daca nu iti dai seama pe moment.

In toata aceasta lume de oportunitati de proiecte, orice student intreaba care este cea mai buna cale? Parerea mea este ca asa ceva nu exista, ca raspuns generic, ci fiecare trebuie sa isi gaseasca cel mai bun drum personal. Daca consideri ca ai suficiente cunostinte ca sa iti dezvolti singur anumite skill-uri sau competetente pe care le consideri utile, renunta la niste teme si fa ceea ce crezi ca iti va fi util! Desigur ca nu oricine este in stare sa faca asta, sunt destul de putini studenti care se pot orienta singuri mai bine decat facultaea si au si suficienta incredere in ei pentru a face asta. Evident, ca asta iti aduce si responsabilitatea alegerii, nu vei mai putea da vina pe nimeni altcineva ca iti da prea multe task-uri, ca nu ai timp liber, ca faci lucruri tampite si inutile. Iar daca constati in viitor ca ai gresit in alegerea facuta, tu vei fi singurul vinovat si nu oricine accepta asta.

Sfatul meu: este bine sa imbini task-urile propuse de facultate cu altele venite din viata reala, iar in functie de capacitatea ta, increderea in sine insuti si abilitatile tehnice, poti incerca sa faci mai multe lucruri pe care nu ti le impune facultatea, dar pe care le vezi importante pentru viitoarea ta cariera. Daca nu vrei sa risti, nu poti lua singur decizii sau nu vrei sa le iei, incearca sa faci macar ceea ce iti propune facultatea.

La final, voiam doar sa spun ca temele din facultate nu se vor termina prea curand in viata. La munca, ele vor deveni deadline-uri si task-uri de rezolvat pe care toata lumea le va avea! Si nu toate vor fi simple, mai ales cele care implica decizii importante, afecteaza multi alti oameni sau implica bani multi! Temele din facultate te invata sa muncesti, sa faci fata stresului, sa iei decizii si sa stii sa alegi eficient. Dar poti alege oricand si altceva decat temele, daca nu ai incredere in ele si daca poti mai mult. Vei avea o medie mai mica, dar pe viitor media aceasta nu prea conteaza atat de mult, ci ceea ce stii sa faci.

P.S. A nu se intelege ca sunt adeptul “exista absolventi de ACS cu medie peste 9.50 pe care companiile ii resping la interviu ca sunt prosti” si nici al “absolventul de Spiru are aceleasi sanse sa lucreze la firma <x> ca si cel de la ACS”.  Se pot intampla si astfel de singlaritati, dar eu sunt obisnuit sa gandesc cu procente semnificative, nu cu exceptii :).

Advertisements

8 responses to “Facultate vs alte proiecte – in computer science – partea a doua

  1. Hai sa nu uitam vorba unui evreu batran catre fiul sau: “Mai lasa munca, ca nu mai ai timp sa faci bani”
    Serios vorbind, a lucra la diverse proiecte in facultate sau in afara ei este doar o parte a problemei. Cred ca este esential sa-ti aloci timp in perioada facultatii sa cunosti oameni noi pe plan profesional, atat din domeniul CS, cat si din domenii conexe. Sau hai sa punem problema altfel: cand cineva spune networking, nu e cel mai util lucru sa te gandesti la TCP/IP

    Dupa cum spui, este foarte important sa-ti asumi responsabilitatea pentru alegere: te implici mai mult in facultate, in proiecte extracuriculare sau in a-ti dezvolta reteaua sociala in alte domenii. Nu exista o reteta universala. Sunt unii oameni carora le place sa li se spuna ce sa faca – pentru ei e mai bine sa ramana la teme. Sunt unii oameni pe care ii motiveaza banii – ei trebuie sa se angajeze. Altora le place sa vada ceva functional iesind din mainile lor – ei ar trebui sa incerce freelancing, un startup sau un proiect open source (GSoC, ROSEDU etc).

    Eu am incercat mai mult sau mai putin din toate si de asta sunt foarte mandru. La unele m-am priceput, la altele mai putin. Tata mi-a spus sa fac toate “tampeniile” care imi trec prin cap (including jobs, events, startups, freelancing, random girls etc) acum la 20 de ani, fiindca “atunci cand o sa ai 40 de ani o sa ai obligatii si n-o sa-ti mai permiti”. I-am luat sfatul de bun si chiar nu-mi pare rau.

    Oricum, un lucru mi-e foarte clar: pentru mine, a ma implica cat mai putin in teme si proiecte de la facultate a fost alegerea potrivita.

  2. am citit tot

    Te referi aici la 10% din facultate.

    Ca sa iti explic:
    1) 20% nu sunt in stare sa faca NICIO tema de la NICIO materie ( de exemplu in anul 2: ED, CN, PC, PA, PP ). Singuri ! Dar exista posibilitatea copierii, cumpararii … ceea ce schimba procentul. Eu nu cred ca ar mai fi asa daca temele ar arata asa:
    10 p -> readme
    10 p -> Makefile
    10 p -> citirea din fisier
    10 p -> tratarea unor cazuri exceptionale
    … si apoi taskurile in sine, cu teste gradate si diverse.

    Asa multi isi zic: si asa iau 0. Mai bine nu o mai fac.

    2) 40% din studenti reusesc sa faca ( singuri ! ) cel mult 3 teme de pe un semestru cu minim 15 !

    3) 5% dintre studenti merg la toate cursurile

    Ideea la care vreau sa ajung este ca putini cauta alte activitati ca se gandesc ca le-ar putea fi mai utile. La poli si pentru olimpicii nationali a devenit supravietuire ! ( cunosc cazuri cu 5 restante )

    A se face distinctie intre CALCULATOARE si ASE-ul numit AUTOMATICA !

  3. Mereu când se discută de teme apare și ideea că sunt prea grele și/sau se pot copia deja.

    Știu că temele mele de ED/EEA/PLAS sunt publice, le-am eliminat de unde le-am postat eu odată dar deja circulă, nu mai am ce le face, răul a fost făcut. Sunt oameni care au trecut EEA și la ED nu știu să lege 2 fire între ele la laborator. Aici am greșit foarte tare la laboratorul de EEA.

  4. Gresesti ! Nu ai facut rau. Pe toti i-ai ajutat:
    – cine vrea sa invete are acum de unde
    – cine vrea sa copieze are acum de unde
    – cine vrea sa vanda o tema nu mai poate

    Pana la urma ai ajutat oamenii sa isi atinga scopul.

  5. Nu prea cred că am făcut asta (cu excepția primului caz), în celelalte cazuri mai mult am stricat. Dar asta devine offtopic.

  6. uniquecristinaistina

    buna!
    as dori si eu sa stiu in ce consta aceasta facultate pt ca vreau sa ma inscriu in toamna si vreau sa stiu daca mi se potriveste

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s