Notarea proiectelor de licenta si de dizertatie

Intrucat suntem din nou in perioada sustinerii proiectelor de licenta si de dizertatie, ajung din nou sa fiu frustrat de modalitatea in care se face notarea lor la noi in facultate. Si stau sa ma intreb daca nu exista metode mai bune pentru a face aceasta evaluare, precum si de ce nu le folosim (in ideea ca acestea exista).

Metodologia curenta de notare este urmatoarea:

  • Nota finala (NF) este media a doua note explicate mai jos.
  • Prima nota reprezinta evaluarea cunostintelor (acumulate in timpul studiilor si in cursul elaborarii lucrarii de licenta/dizertatie).
  • A doua nota evalueaza valoarea proiectului de licenta in sine.
  • In general, nu exista criterii clare pentru acordarea celor doua note mentionate mai sus.
  • Drept urmare, nota se acorda oarecum subiectiv, tinand cont atat de valoarea lucrarii, dar si de “importanta” si verbalitatea conducatorului, precum si cele 10 minute ale prezentarii.
  • Nota finala depinde de media obtinuta in anii de studii (MA), iar in general (excluzand “outliers”) este aproximativ NF = min(10, MA + (0.8..1.3p)).

Problemele principale ale metodologiei curente mi se par urmatoarele:

  1. Faptul ca nota de la proiectul de finalizare a studiilor este strict legata de nota din timpul anilor de studii. Aceasta “legare de medie” face ca multe proiecte sa fie evaluate incorect pentru ca intotdeauna vor fi studenti buni care nu au fost prea pasionati, in special, de primii ani de facultate.
  2. Lipsa unor criterii clare pentru a explica studentilor ce inseamna o lucrare de licenta buna si dupa care vor fi evaluati.
  3. Lipsa unor criterii standard care sa fie aplicate uniform in toata facultatea, la toate comisiile de prezentare a diplomelor.
  4. Imposibilitatea de a evalua corect valoarea unei lucrari in cele 10 minute ale prezentarii.
  5. Desi, in mod normal, fiecare membru al comisiei ar trebui sa dea o nota, acest lucru nu prea se intampla, iar nota este mai degraba discutata de catre toata comisia fara o evaluare individuala (care mi se pare importanta pentru a descoperi punctele tari, precum si cele slabe ale fiecarei lucrari).
  6. Superficialitatea cu care sunt ascultate prezentarile studentilor, care este de obicei legata de faptul ca, in general, notele sunt cumva prestabilite.

Sunt curios care sunt alte pareri despre aceasta tema si, in special, cum se face evaluarea proiectelor/lucrarilor de licenta sau de dizertatie la alte universitati. Deci, va rog sa comentati daca aveti o opinie referitoare la acest subiect si daca credeti ca ar avea sens sa incercam sa avem o alta metodologie pentru evaluarea lucrarilor de finalizare a studiilor.

Advertisements

7 responses to “Notarea proiectelor de licenta si de dizertatie

  1. Nu stiu daca are vreo relevanta dar, desi niciun cadru didactic din politehnica nu recunoaste, de cele mai multe ori evaluarea nu se face uniform.

    De exemplu, unii asistenti sunt exagerat de lejeri la notare, altii exagerat de stricti. Multi profesori dau examene usoare sau “favorite” in primele zile, dupa care nu mai dau examene de dificultate asemanatoare pe motiv ca “nu mai au subiecte usoare”. Toate astea sunt mentionate, lasand la o parte diferentele (uneori majore) intre serii, de vazut ELTH, PC(protocoale..), CN si altele…

    Si in plus, ideea de a fi “de zece la toate” ar trebui sa fie o exceptie, nu o normalitate. In realitate, nimeni nu poate detine cunostinte de top la toate materiile..

    Ca atare, nu mi se pare deloc corect sa se tina cont de media din timpul anilor atat in sens de rotunjire superioara cat si inferioara..

  2. Imi pare rau, dar chestia cu “intotdeauna vor fi studenti buni care nu au fost prea pasionati, in special, de primii ani de facultate.” nu prea tine. Pana la urma, asta e facultate de inginerie, nu de informatica. Daca o persoana nu intelege matematica/fizica, nu va fi capabila sa inteleaga fenomenele, iar asta e foarte grav: de inginer depinde sa nu se darame “sandramaua”.

    • Nu cred ca are importanta daca sunt materii din primii sau din ultimii ani, era doar o observatie statistica. Insa intrebarea este daca chiar este normal sa tii cont de media din timpul anilor la nota de la licenta? Iar daca da, ce alta tara sau universitate serioasa mai urmeaza acest model?

  3. Alte universitati la fel de serioase dau un examen scris prin care se evalueaza cunostintele teoretice dobandite in cei 4 ani de studiu. Daca ar fi sa aplicam si noi acelasi scenariu, ar trebui sa dati un examen de vreo 3 ore cu subiecte care ar acoperi toate materiile, de la electronici pana la inteligenta artificiala si sisteme de operare. La acest examen primiti o nota, apoi se face media cu nota pe care o primiti la examenul de licenta (care, de data asta, nu mai tine deloc cont de media pe care o aveti) si asta este nota finala.
    Ambele sisteme fac, in esenta, cam acelasi lucru, doar ca, in timp ce la examenul de licenta de la noi aceste cunostinte va sunt evaluate de catre comisie in urma prezentarii voastre orale si a intrebarilor puse la sfarsit, in versiunea a doua aveti doua examene de dat. Nu stiu ce parere aveti voi, dar, ca fost student, sunt de parere ca prima varianta va avantajeaza mai mult.

    • Doar universitatile din Romania mai organizeaza examene scrise de terminare a studiilor, poate si din alte tari mai spre est sau mai spre sud. Opinia mea este ca acestea sunt o supra-impovarare romaneasca a sistemului, ca sa ne prefacem ca muncim mai mult si avem diplome mai valoroase. Notele pentru cunostintele acumulate in facultate, ar putea fi legate de media anilor de studii, dar nota pentru realizarea proiectului de licenta/dizertatie nu ar trebui sa depinda de aceasta.

  4. Evaluarea este o componenta foarte serioasa si importanta a procesului de formare si este foarte strans legata de obiectivele propuse, de competentele pe care formarea parcursa isi propune sa le formeze. Deci, evaluarea nu sta la cheremul unui profesor,pentru aceeasi calificare, diploma, ea trebuie sa urmeze aceleasi cerinte.Evaluarea nu trebuie sa fie subiectiva, ca urmare este important sa existe grile cu cerinte care sa fie urmarite de fiecare conducator de lucrare de licenta sau master, raportate la competentele urmarite.Numai asa va exista o coerenta a evaluarii si studentii nu se vor mai simti ca sunt evaluati ” dupa cum bate vantul”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s