Prima saptamana de facultate

Indiferent de ce parte a catedrei te-ai afla, prima saptamana de scoala este intotdeauna diferita fata de celelalte. Toata lumea este zambitoare, destul de odihnita, sala este plina, iar lucruri discutate sunt destul de simple si studentii sunt dornici sa afle cat mai multe lucruri.

Acest entuziasm din prima saptamana mi se pare intotdeauna ca iti da o energie pozitiva, desi stiu ca se va termina la un moment dat. De multe ori, din pacate, aceasta energie pozitiva se termina chiar de la primele 1-2 cursuri pentru ca energia si dorinta studentilor de a invata, cunoste si de a pune intrebari se izbeste de un zid creat cateodata neintentionat, dar de multe ori intentionat de catre profesori.

Am identificat doua cauze primare pentru aceasta departare a profesorilor de catre studenti. Prima tine de societatea noastra, unde respectul cumva se manifesta prin faptul ca tinerii sunt obisnuiti sa taca si sa asculte tot ce spun cei mai in varsta, mai ales “figurile de autoritate”, unde intra si profesorii. Personal, mie acesta mi se pare un respect fals.

Al doilea motiv tine de o distantare fortata de catre unii profesori care doresc sa se ridice singuri pe un piedestal si care refuza dialogul pentru ca, de multe ori, aceste discutii cu studentii te scot din modul de predare obisnuit, apar intrebari incomode, trebuie sa gandesti diferit de fiecare data si sa gasesti explicatiile cele mai potrivite pentru multe intrebari primite si pentru a intelege cat mai multi studenti. Este mult mai simplu sa refuzi intrebarile si dialogul. In felul acesta, profesorul tine lectia pe care o stie si pe care probabil o tine de o gramada de ani la fel, fara a fi deranjat de studentii din sala cu intrebari, discutii, etc.

Si, astfel, incet-incet, entuziasumul se pierde, sala se goleste, iar figurile studentilor ramasi in sala ori se ascund in spatele ecranelor de laptop sautelefon, ori aung sa viseze la sfarsitul orelor si la viata de dupa facultate.

Desigur ca constientizez ca nu acestea sunt singurele motive pentru care entuziasmul dispare, iar prezenta la cursuri scade. Pe masura ce cursul avanseaza, conceptele devin din ce in ce mai complexe, iar temele din ce in ce mai multe. Iar o parte dintre studenti ajung sa renunte la anumite ore pentru activitati scolare (de ex. teme) sau extrascolare (de ex. somn sau iesit in oras ocazional) sau pentru ca materia devine mult prea complicata si desi profesorul isi da interesul, ei nu mai inteleg suficient incat sa li se para ca merita efortul (sau considera ca materia respectiva nu va fi folosita la maxim in viitor pentru a justifica efortul?)

In orice caz, suntem la inceput de semestru, asa ca nu pot decat sa ma bucur de entuziasmul primei saptamani si sa va urez multa bafta si sa va bucurati/profitati de un an nou de facultate!

Leave a comment